maanantai 29. kesäkuuta 2015

Kerbal Space Program



G = GM / 


Kerbal Space Program on loputtoman monipuolinen hiekkalaatikko meille kaikille pikku insinööreille ja astronauteille. Jos termit kuten apoapsis, progradinen ja retrogradinen eivät kuulosta vieraannuttavilta, niin onnittelut ihminen, olet unelmiesi pelin äärellä!

Ensimmäinen haaste olisi rakentaa raketti, joka räjähtämisen sijaan aloittaa matkansa kohti suurta tuntematonta. Tehtävää helpottamassa on uskomaton määrä eri aluksen osia, aina pienistä ilmanottoaukoista jättimäisiin moottoreihin. Avaruustutkimukseen ja raketteihin perehtymättömälle maan asukkaalle tarjonta on vähän liiankin monipuolinen. Tärkeintä olisi kuitenkin ensimmäiseksi määrittää, millaista tehtävää pelaaja lähtee suorittamaan ja rakentaa raketti siltä pohjalta. Avainsanoja ovat sopiva varustelu, raketin oikea painopiste ja riittävä määrä sopivaa polttoainetta sinne ja, ehkäpä myös, takaisin pääsemiseen.


F = Gm1m2 / 


Tällä matkalla taivas toimii siis vasta ensimmäisenä rajana. Kun raketin saa lopulta kiertoradalle, peli muuttuu hyvinkin realistiseksi avaruussimulaattoriksi, jossa kaikki avaruusmatkailun aspektit ovat mallinnettuina. Käymätön korpimaa tarjoaa lähes loputtoman määrän aktiviteetteja, aina eri planeettojen tutkimisesta oman avaruusaseman rakentamiseen. Parasta kuitenkin toivoa, että tehtäväsi ennakkosuunnittelu on tehty huolella, muuten tunteja kestänyt avaruusseikkailu saattaa loppua nolosti rakennusvaiheessa tehdyn virheen takia. Kiikkerän raketin ohjaaminen vaatii myös tarkkuutta varsinkin laskeutumisvaiheessa ja suositeltava peliohjain optimaalisen kokemuksen takaamiseksi onkin wanha kunnon ilotikku.

Pelin oppimiskynnys näyttäytyy tällaiselle matemaattisesti ja fysikaalisesti ummikolle ihmisrodun edustajalle lähes suorana kulmana. Asiaa ei auta yhtään se fakta, että viimeisin simulaatiokokemukseni näytti tältä:


Niskat nyrjäyttävää oppimiskynnystä helpota sekään, että pelin oma tutoriaali on erittäin rajoittunut ja antaa ohjeet lähinnä vain yksinkertaisen raketin rakentamiseen ja avaruuden tyhjiössä navigoimiseen. Paras tapa oppia pelin alkeet onkin raahata joku Kerbalia ymmärtävä kaveri tulkkaamaan pelin mekaniikat läpi. Tällaisen viisaan ja ymmärtävän gurun avustuksella Kerbal Space Program antaakin hyvin realistisen kokemuksen kolmannen asteen yhteydestä. Olo on kuin vasta tulen keksineellä luolamiehellä, jota avulias humanoidi opastaa kohti universumin herruutta!

Kerbal Space Program on melko hämmentävä kokemus kaiken monipuolisuutensa ja realistisuutensa takia. Voi vain miettiä, että millaisia lapsia tällaisia pelejä pelaavista nuorista kasvaa isona?

Elämme mielenkiintoisia aikoja, ystävät hyvät!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti