tiistai 15. syyskuuta 2015

Paluu juurille - Mobiilipelaaminen


Koen syvää mielipahaa ja turhautumista aina kun mobiilipeliskeneä demonisoidaan milloin rahastuksesta, milloin pelaamisen yksinkertaistamisesta, nälänhädän ja yleisen rappion aiheuttamisesta. Itse kun näen vain sulkeutuneen ympyrän...

....sillä mitä isot edellä...


Videopeliteollisuus on tällä hetkellä eniten tuottava viihdealan muoto, ohittaen niin elokuva- ja musiikkiteollisuuden. Pelien kehitys onkin vuosien varrella muuttunut erittäin kalliiksi ja vaativaksi prosessiksi. Näiden eeposten odotetaan kuitenkin tuottavan reilusti uutta pehmustetta ahneuden pohjattomaan säkkiin.


Alan ympärille kertynyt suuren rahan perverssi tuoksu on tietenkin houkutellut bisnesmiehet ynnä muut loiset sankoin joukoin paikalle. Nämä "asiantuntijat" kehittävät jatkuvasti uusia pirullisia keinoja joilla aluksi niin viattomat huvit saataisiin muutettua mahdollisimman tuottavaksi bisnekseksi. Wall Streetillä ja kauppakorkeakouluissa oppinsa keränneet ketkut ovatkin napanneet varmoille myyntihiteille sopivan termin suoraan pörssimaailmasta, eli nykyään puhutaan AAA-peleistä.

Yksinkertaisin ja varmin tapa AAA-tason rahastukseen onkin luoda suoraa jatkoa johonkin ennalta menestyneeseen pelisarjaan. Näistä tutuimpia ovat vuotuiset päivitykset esimerkiksi Call Of Duty, NHL ja FIFA pelisarjoihin. Toinen varma kikka on mennä pienimmän mahdollisen nimittäjän mukaan ja panostaa ulkonäköön sisällön kustannuksella, niin kun meidän yhteiskunnassamme nykyään on tapana. Totuus näet todellakin on, että suurin osa näistä tuotoksista suunnitellaan enrgiajuomia kittaaville, tissejä tuijottaville ja brofistiä iskeville Jonneille. Ei olekaan siis ihme, että näitä moderneja Dragons Laireja tahkotessa allekirjoittaneen olo on kuin koulukiusatulla.


!!Experience classic gameplay with enchanted Unreal Engine visuals!!

...sitä pienet perässä.


Aiemmista blogimerkinnöistäni käy varmasti selväksi, että nämä AAA-tuotokset ovat aiheuttaneet allekirjoittaneelle lähinnä syvää epätoivoa rakasta harrastusta kohtaan. Tästä syystä olen viime aikoina kuluttanut hyvin paljon aikaa lähinnä mobiilipelien parissa. Epätoivon hetkinä ne muistuttavat kultaisista ajoista, jolloin köyhän ja kokemattoman pelipojan tie vei lähimmän pelikaupan alennushyllyn ääreen. Näistä hyllyistä löydetyt C64 teokset maksoivat yleensä 10-40 mummon markkaa. Uusien pelien maksaessa noin 120 markkaa, eli nykyrahassa suunnilleen tasan 20 euroa.

Suurimman osan ajasta ostopäätös näistä budjettilaarin ihmeistä tehtiin sokkona ja pelkän kannen perusteella, takakannen sisältäessä yleensä vain yhden epämääräisen kuvan itse pelistä. Näiden aletuotosten taso leijui usein siedettävän ja täyden paskan välillä, mistä tarjolla oli usein lähinnä sitä itseään. Kun peli oli kuitenkin omalla rahalla hankittu, piti sitä kuitenkin yrittää sietää ja ymmärtää edes hetken.

Valinnan vaikeus oli todellinen

Nykyisten mobiilipelien hinnat lähtevät 0,90 sentistä ylöspäin, normaalihinnan ollessa 2-4 euron tienoilla. Jostain käsittämättömästä syystä nämä hinnat ovat monelle liikaa. Tästä johtuen mobiilikaupat ovat alkaneet täyttyä "ilmaisilla" peleillä, joiden ansaintalogiikka perustuu lähinnä pelaajan jatkuvaan piinaamiseen mainoksilla tai oikeaa valuuttaa vastaan tehdyillä hankinnoilla, kuten lisäelämillä. Mukana on myös suoria huijauspelejä, jotka on kehitetty lähinnä vain rahan keräämiseen pahaa-aavistamattomilta kuluttajilta, eli yleensä lapsilta. Rovio ja Angry Birds, tarkoitan esimerkiksi juuri teitä!

Ostaisitko näiltä sioilta uuden leikkiauton käypään hintaan?

Pointtini koko tässä avautumisessa on, että retro- ja indiepelaamisen ystävänä tunnen kuitenkin suurta riemua kun pelintekijät pääsevät toteuttamaan villejä visioitaan ja julkaisemaan valtavirrasta poikkeavia pikkupelejä. Mobiilipelien sankasta savotasta haaviin sattuu nimittäin usein hämäryydessään hyvinkin piristäviä ja mieltä laajentavia tuotoksia. Esittelenkin tässä muutaman teoksen, joihin olen kuluttanut eniten aikaani. Tarjolla siis halveksuttua kasuaalihupia, josta kaikki on lopulta kuitenkin lähtöisin.

Huom! Itse olen pelannut näitä pelejä IPADilla, joten en pysty sanomaan kuinka nämä toimivat pienemmissä puhelinten näytöissä.


100000 & You Must Build a boat - Nämä pelit edustavat "yhdistä kolme tai enemmän" genreä, joka on mobiilipelien peruskauraa. Kosketusnäytöllä pelattuna nämä pelit ovat kuitenkin mahtavaa hupia. Yksinkertaisen pelimekaniikan lisukkeeksi tarjotaan jatkuvaa onnistumisen ja etenemisen tunnetta. You Must Build a Boat menee jopa niin pitkälle, että pelin kaanonin mukaan pelaaja ei voi koskaan hävitä vaan on epäonnistuessaankin voittaja!



Block legend naamioi tutun yhdistelyn roolipelin asuun. Pelaajan tavoitteena on kehittää hahmoaan mahdollisimman korkealle tasolle esineitä keräten ja hirviöitä vastaan taistellen. Peli käy lopulta jossain vaiheessa lähes mahdottoman vaikeaksi, mutta sisältää onneksi paljon vaihtelua ja avattavia bonuksia kyllästymisen ehkäisyyn.





Capitals - Klassinen sanojen muodostus peli, jossa tavoitteena on pisteiden keruun sijasta toisen pelaajan tukikohdan valloitus. Tämä avaa täysin uudenlaiset mahdollisuudet kuin muissa samantapaisissa peleissä. On miellyttävää huomata, että tällainen suomijunttikin pystyy keksimään hyvinkin pitkiä ja monimutkaisia sanoja tarjolla olevan erinomaisen pelimekaniikan ansiosta.









Card Crawl on hyvin mielenkiintoinen strateginen korttipeli. Tavoitteena on selvitä jakajan korttipakan loppuun elossa. Tämä tapahtuu taistelemalla monstereita vastaan ja keräämällä varusteita. Jakajan pakka sisältää sattumanvaraisia kortteja parannuspulloista örkkeihin. Jos mielii pistelistoille, riskien otto on pakollista ja se vaatii esimerkiksi kallisarvoisten esineiden myymistä. Pelin sattumanvarainen luonne aiheuttaa välillä suorastaan mahdottomia tilanteita esimerkiksi kun pakan viimeiset kortit sisältävät ne pahimmat vihulaiset. Pienistä virheistään huolimatta kyseessä on kuitenkin erittäin monipuolinen ja addiktoiva pelikokemus, jota kehittäjät päivittävät vielä varsin usein.







Caven räiskinnät: Minä rakastan japanilaisia bullet hell pelejä, varsinkin CAVE peliyhtiön tuotoksia. Ilokseni mobiililaitteille löytyy riemastuttavan reipas määrä kyseisen pelitalon tarjontaa. Vielä suurempana yllätyksenä tulee se, miten hyvin nämä pelit toimivat kosketusnäytöllä. Bullet Hell peleissä ruutu kun on usein viimeistä milliä myöten täynnä tauhkaa, mikä vaatii pelaajalta lähes yli-inhimilliset refleksit. Kosketusnäytön kanssa homma hoituu kuitenkin uskomattoman sulavasti ja ehkä jopa liiankin helposti. Tiheiden luotisumien välissä pujottelu soljuu näet kuin voi kuumalla pannulla.







Hearthstone - Mielipiteeni tästä teoksesta löytyy aiemmasta blogimerkinnästä. Jos sosiaalinen itsemurha varoituksesta huolimatta kiinnostaa, on tämä mobiiliversio täydellisen tehokas tapa asian hoitamiseen.








iNetHACK2 - Klassista klassisempi Nethack, eli yksi maailman parhaista peleistä, ilmaiseksi ja erinomaisella käyttöliittymällä. IOS versio sisältää jopa kaikki julkaistut tile setit, joten grafiikan muuttaminen silmiä hiveleväksi on erittäin helppoa.


Triple Town - "Yhdistä kolme"-pelityypin lisäksi mobiilipelien maailmasta löytyy toinenkin suosittu pelimuoto, joita voisi kutsua vaikka kasvatuspeleiksi. Näiden pelien tavoitteena on yleensä kolmen saman esineen yhdistäminen, joista muodostuu uusi esine ja näiden kolmen uuden yhdistelmällä taas uusi ja niin edelleen. Pelilaudalla on rajoitettu määrä tilaa, joten taktikointi ja seuraavan askeleen miettiminen saa pelaajan taatusti hikoilemaan. Pakka sekoittamaan peli heittää mukaan vielä satunnaisesti liikkuvia nalleja sekä ympäriinsä pomppivia ninjoja. Triple town onkin yksi haastavimmista ja samalla parhaimmista mobiilipeleistä ja se on täysin pelattava myös pienemmällä ruudulla.


Papa Sangre - Miltä kuulostaa peli, joka perustuu täysin äänen varaan? Papa Sangren maailmassa näet etsitään esineitä pelkän kuulon perusteella. Samassa tilassa liikkuu myös vihollisia, joita tulisi välttää. Eteneminen hoidetaan painelemalla ruutua tahdikkaasti kävelyä simuloiden. Muu navigointi hoidetaan pyöritettävällä kompassilla. Kuten arvata saattaa, pelaaminen on samaan aikaan ahdistavaa, hektistä, sekä erittäin jännittävää.


Pirates - Tarviiko tämä peli esittelyjä? Kyseessä on avoimen maailman piraattiseikkailu, jossa pelaaja voi itse määrittää tavoitteensa. Pelin maailmassa voi seikkailla mielensä mukaan valloittaen kaupunkeja ja kuvernöörien tyttäriä. Pelin käännös mobiililaitteille on lähes täydellinen, joten ohjaus toimii mahtavasti ja grafiikka pyörii sulavasti.


The Room on äärimmäisen tyylikkäästi ja mielenkiintoisesti toteutettu pulmapeli. Pelin tavoitteena on yksinkertaisesti avata pöydällä seisova mysteerinen lipas. Tehtävä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, sillä tämä loota kätkee salaisuuksia lähes joka sopukkaan. Sutjakalla kuvakulman pyörittelyllä ja zoomailulla salaisuudet lopulta aukeavat ja moniulotteinen laatikko muuttaa jatkuvasti muotoaan, avaten uusia haasteita. Pelisarjaan kuuluu kolme osaa, joista viimeinen ilmestyy tänä vuonna. Vaatimattomasta lähtökohdastaan huolimatta tarjolla on alustaan katsomatta yksi parhaista pulmapeleistä ikinä. Jos pakotatte minut nimeään parhaan mobiilipelin, on se ehdottomasti The Room!

Loppukaneettina voisi todeta, että mobiilipelien maailma on kuin villi länsi, jossa normaalit jämähtäneet lait eivät päde. Suosittelenkin siis matkaa näille tutkimattomille korpimaille, jossa piinatun pelimiehen sielu saa kaivatun rauhan nykymaailman hömpötyksiltä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti